چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 15 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۲۰:۴۲

نگاهي به اتاق فكر سازمان بنادر؛
بایدها و نبایدهای دریایی و بندری یک اتاق فکر

باشگاه خبری فراساحل: عضو کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: موضوع مهم فعلی در بخش دریایی و بندری کشور، موضوع پسابرجام است بنابراین اتاق فکر سازمان باید شرایط پسابرجام را بررسی کند. عضو کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: اتاق فکر سازمان بنادر محل ارائه گزارش کار و کارهای معمول نیست بلکه محملی است برای طرح افکار و ایده‌های نو برای رسیدن به راهکارهای جدی و عملی که البته ما تاکنون در برخی موارد هنوز به هدف اصلی تشکیل این اتاق نرسیده‌ایم.


به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز حسین عباس نژاد، با اشاره به فعالیت کارگروه‌های امور بندری و ترمینال‍ها، امور دریایی و آموزش، امور نمایندگی و تسهیلات بندری در اتاق فکر، در خصوص عملکرد کارگروه دریایی توضیح داد: در یک مقطع زمانی، این کارگروه با یک چالش روبه رو شد چون ریاست پیشین کارگروه، مشغله‌های کاری بسیاری داشتند و امکان برگزاری منظم جلسات و تمرکز روی موضوعات وجود نداشت. بر همین اساس، تغییراتی ایجاد شد و کاپیتان تیمورتاش، به عنوان دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی، برای ریاست کارگروه منتخب شد؛ با فرض اینکه یکی از موضوعات مهم بخش دریایی مسائل مربوط به ایمنی و امنیت و حفظ محیط زیست است که در رأس این مباحث مالکان کشتی قرار دارند.


وی در خصوص اقداماتی که تاکنون در کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر انجام شده است، گفت: در مورد بورسیه  دانشجویان  رشته‎های دریانوردی و آموزش‌های دریانوردی راهکارهایی توسط اتاق فکر ارائه شد و سازمان بنادر و شرکت‌های کشتیرانی و اتحادیه مالکان کشتی به صورت هماهنگ در مجامع قانونگذاری مانند مجلس موضوع را پیگیری کردند که نتایج مطلوبی نیز حاصل شده و در حال پیگیری است. او با اشاره به اینکه تاکنون در کارگروه بندری اتاق فکر سازمان بنادر  موضوعات به شکل منظم‌تر و بهتری ارائه شده ولی مشکلات صنفی کمتر مطرح می‌شود، تصریح کرد: تاکنون کارگروه دریایی هنوز نمود لازم را نداشته است چون ما در بخش دریایی استانداردهای متقن و بین‌المللی داریم که هر روز توسط IMO  و موسسات رده‌بندی در حال به روز شدن است و عملا اگر موضوعی هم در اتاق فکر مطرح شود در جهت اجرای بهینه این قوانین است.


عضو کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر ادامه داد: ممکن است مشکلات و ایده‌های دیگری هم وجود داشته باشد که بتوان زودتر عملیاتی کرد ولی کمتر فرصت می‌شود که بتوانیم کارهایی را  که انجام می‌دهیم در اتاق فکر ارائه کنیم. وی با بیان اینکه، موضوعاتی که در اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی مطرح می‌شود اغلب در حوزه بندری است، گفت: به ندرت در بخش دریایی  ایده‌هایی مطرح می‌شود و همین باعث شده است که کارگروه دریایی نمود چندانی داشته باشد. عباس نژاد در خصوص مشکل اصلی برگزاری جلسات اتاق فکر سازمان بنادر ودریانوردی خاطرنشان کرد: در این جلسات، به دلیل محدویدت زمانی، فقط مباحث ارائه می‌شود و فرصتی برای بررسی موضوعات توسط اعضا نمی‌ماند.


وی به پیشنهاد کاهش مباحث در جلسات اتاق فکر اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد تا به حال چندین بار حتی توسط شخص مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی مطرح شده است به طوری که موضوعات کمتری ارائه شوند و در مقابل بحث و همفکری بیشتری روی هر یک از موضوعات داشته باشیم تا به راهکار عملی برسیم و همگرا با هم کاری را پیش ببریم. عضو کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر افزود: علاوه بر این تعداد کم موضوعات باعث می‌شود که ارائه‌ها توازن پیدا ‌کند و موضوعات دریایی و بندری به تناسب ارائه ‌شوند زیرا موضوعات دریایی مسائل بسیار دقیق و روشنی است که  برای اجرا نیاز به همفکری دارد. او در خصوص تعداد برگزاری جلسات کارگروه دریایی گفت: جلسات کارگروه مقطعی و بنا به ضرورت بررسی موضوعات جدید تشکیل می‌شود؛ مثلا گاهی در یک ماه دو جلسه داریم و در یک ماه هیچ جلسه‌ای برگزار نمی‌شود.


عضو کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر ادامه داد: اگر ما بتوانیم انگیزه ایجاد کنیم که ایده‌های مطرح شده وارد بازار شود، قطعا تعداد بیشتری از اعضا در مباحث شرکت می‌کنند. اما در حال حاضر، تنها تعداد محدودی از اعضا به ارائه مطلب در جلسات می‌پردازند و بقیه تنها شنونده هستند. عباس نژاد راهکار ایجاد انگیزه برای مشارکت اعضا را پیگیری عنوان کرد و گفت: اگر اعضا ببینند که روی مباحثی که ارائه می‌کنند، کار می‌شود، انگیزه بیشتری برای ارائه پیدا می‌کنند. بخش‌های مختلف که در بخش دریایی پیگیر شوند که پروژه را به سرانجام برسانند این پروژه ممکن است جواب مثبت بدهد یا جواب منفی بدهد، ولی به دلایلی امکان اجرای آن وجود نداشته باشد اما مهم همین پیگیری‌ها است که انگیزه بخش است.


وی افزود: تا به حال، در بخش بندری چندین مورد پیگیری شده اما پیگیری تنها چندان فایده ندارد، باید تبدیل به پروژه شوند و چندین نفر آنها را دنبال کنند تا به نتیجه ای برسد، ثمربخش‌تر خواهد بود. عباس نژاد با اشره به تاکید مدیرعامل سازمان بنادر هم بر ارائه موضوعات تحقیقی و پژوهشی و ایده‌پردازی بیشتری در اتاق فکر این سازمان، خاطرنشان کرد: ما هم می‌توانیم پیگیری کنیم که با مشارکت بیشتر در طرح ایده‎ها، موضوعات بهتری ارائه شود و اعضای بیشتری درگیر مباحث شوند. به این ترتیب، تعداد جلسات کارگروه های این اتاق هم بیشتر می‎شود و موضوعی که در اتاق فکر مطرح می‎شود، در کارگروه ها تبدیل به نظریه می‎شود و جلسات پیگیری بیشتری هم به دنبال دارد.


وی تاکید کرد: برخی از کارگروه‌ها در سازمان بنادر مانندکارگروه منابع انسانی یا کمیته ایمنی،در مجموعه اتاق فکر این سازمان قرار دارد البته برخی موضوعات این کمیته‌ها در اتاق فکر ارائه و بررسی می‎شود در واقع، جلسات منظمی در سازمان بنادر با حضور تمام اعضا تشکیل می‌شود که صرفا با نام  کارگروه اتاق فکر  این سازمان نیست. عضو کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر موضوع مهم فعلی در بخش دریایی و بندری کشور را بحث پسابرجام دانست و گفت: ما اقداماتی در زمان تحریم انجام دادیم، مانند تاسیس کلوپ‌های بیمه و فعال سازی موسسات رده‌بندی داخلی ، اکنون ما نیاز به همفکری همه گروه‌های هدف داریم تا ضمن حفظ  دستاوردهای داخلی، از امکانات و فرصت‌های بین‌المللی که پس از برجام ایجاد شده بهره‌مند شویم. وی اضافه کرد: درست است که دولت، سازمان بنادر و شرکت‌های کشتیرانی پیگیر موضوعات پسابرجام هستند ولی باز هم در اتاق فکر جای کار دارد و چندین جلسه اتاق فکر می‌تواند به موضوعات پسابرجام اختصاص پیدا کند.



  کد خبر : 2185
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :